Przed wyjazdem

Paszport covidowy, czyli Cyfrowy Zielony Certyfikat: czym jest, jak wygląda i co nam daje?

Paszport covidowy, czyli Cyfrowy Zielony Certyfikat: czym jest, jak wygląda i co nam daje?

Paszport covidowy będzie ważny we wszystkich państwach członkowskich UE i z założenia już od wakacji 2021 r ma ułatwiać podróże po krajach Unii Europejskiej w czasie pandemii COVID-19. Czym jest paszport covidowy, kto będzie mógł go otrzymać i w jaki sposób? Jakie dane będzie zawierać to zielone zaświadczenie i dlaczego warto je uzyskać?

 

Paszport covidowy (planowana nazwa oficjalna to Cyfrowy Zielony Certyfikat) określany bywa niekiedy jako "paszport szczepionkowy". Ta ostatnia nazwa jest myląca: szczepienie to tylko jedna z opcji, by móc taki paszport uzyskać. W Polsce zaświadczenie to nazywane będzie jeszcze inaczej - nie będzie to paszport, lecz certyfikat. Rozmowy w EU nadal trwają.

 

Cyfrowy zielony certyfikat ma być technicznie gotowy od 1 czerwca, a w pełni operacyjny od 30 czerwca. Oznacza to, że osoby spełniające określone warunki będą już mogły korzystać z niego w najbliższe wakacje. Jakie czekają nas korzyści, kto i w jaki sposób będzie mógł taki dokument uzyskać?

 

Czym jest Cyfrowy Zielony Certyfikat?

Certyfikat będzie miał format cyfrowy lub papierowy. Będzie wydawany nieodpłatnie. Ma być "bezpieczny" i "zabezpieczony" w taki sposób, że nie da się go podrobić. Zawierać będzie podstawowe i niezbędne informacje: imię i nazwisko, datę urodzenia, datę wydania, informacje na temat szczepionki, wyniku testu lub statusu ozdrowieńca, a także unikalny identyfikator. Jego najważniejszym elementem będzie kod QR, w którym zawarte zostaną informacje na temat właściciela oraz jego statusu.

 

Kod QR zawarty w zielonym certyfikacie będzie dowodem na to, że dana osoba:

  • została zaszczepiona przeciwko Covid-19 (zaświadczenie o szczepieniu) będą wydawane wszystkim zaszczepionym, niezależnie od rodzaju szczepionki przeciw COVID-19)
  • przeszła infekcję COVID-19 i ma status ozdrowieńca
  • ma ujemny wynik testu na koronawirusa

Paszport będzie wydawany w języku narodowym oraz po angielsku i ważny we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Komisja Europejska podkreśliła, że Cyfrowe Zielone Certyfikaty będą uwzględniać tylko szczepienia preparatami zatwierdzonymi przez Europejską Agencję Leków (EMA). Obecnie na terenie Unii dozwolone są cztery szczepionki: Pfizer/BioNTech, Moderna, AstraZenaca oraz Johnson & Johnson.

 

Korzyści dla użytkownika

Jakie będą korzyści z posiadania Cyfrowego Zielonego Certyfikatu? Będzie ważny we wszystkich państwach członkowskich UE, a jego posiadacze będą mogli bez przeszkód poruszać się w tych państwach w taki sposób, jak obywatele tych krajów. W praktyce oznacza to m.in., że będą zwolnieni z obowiązku poddania się kwarantannie po przyjeździe. Ma być również dostępny dla obywateli Islandii, Liechtensteinu, Norwegii oraz Szwajcarii.

Państwa członkowskie UE, które będą chciały wymagać od posiadaczy certyfikatów dodatkowych testów lub poddania się kwarantannie, będą musiały nie tylko zawiadomić o tym Komisję Europejską i inne państwa UE, ale również uzasadnić swoją decyzję. 

Warto wiedzieć, że paszport covidowy ułatwi podróże w obrębie Unii, nie będzie jednak ich warunkiem. Osoby bez takiego zaświadczenia nadal będą mogły podróżować na warunkach określonych przez poszczególne państwa członkowskie.

Być może wydawane w poszczególnych krajach Unii Europejskiej zielone zaświadczenia będą honorowane na całym świecie - na ten temat trwają obecnie dyskusje, a Komisja Europejska współpracuje w tej sprawie ze Światową Organizacją Zdrowia oraz z ICAO, międzynarodową organizacją ds. podróży lotniczych.

 

Jak go uzyskać?

Paszport covidowy będzie dostępny w dwóch wersjach: cyfrowej, którą będzie można przechowywać na urządzeniu mobilnym lub papierową, którą będzie można otrzymać na życzenie. W obu wersjach będzie indywidualny kod QR oraz pieczęć (podpis cyfrowy) potwierdzająca autentyczność dokumentu.

Sposób wydawania paszportów covidowych nie jest jeszcze ustalony - z dotychczasowych ustaleń Komisji Europejskiej wynika, że będą mogły wydawać je organy krajowe - w tym placówki zdrowotne, szpitale, czy ośrodki wykonujące testy.

Dokument w wersji cyfrowej prawdopodobnie będzie więc można pobrać np. z Internetowego Konta Pacjenta (na którym dostępne jest obecnie zaświadczenie o odbytym szczepieniu).

 

W praktyce - jak będzie działał?

Z założenia zawarty w  certyfikacje kod cyfrowy zostanie zeskanowany w trakcie kontroli na granicy lub na lotnisku. Urzędnik sprawdzi nie tylko zawarty w kodzie status posiadacza takiego zaświadczenia (to, czy jest zaszczepiony, ma negatywny wynik testu lub chorował na COVID-19), lecz również ważność podpisu cyfrowego, w tym to, czy widnieje on w oficjalnej bezpiecznej bazie danych (co potwierdzi autentyczność zaświadczenia).

Urzędnik sprawdzający te dane nie będzie miał dostępu do wrażliwych informacji na temat użytkownika, będzie mógł jedynie zweryfikować autentyczność i ważność zaświadczenia.

 

Paszport covidowy, czyli Cyfrowy Zielony Certyfikat: czym jest, jak wygląda i co nam daje?

Aplikacja Covid IATA

Aplikacja Covid IATA


Już wktótce aplikacja mobilna potwierdzi szczepienie i wynik testu na COVID-19

Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Lotniczego (IATA) ogłosiło, że pracuje nad Travel Pass – aplikacją mobilną, która będzie zawierać m. in. wyniki testów na COVID-19, potwierdzenie ewentualnego szczepienia, czy informacje o restrykcjach wjazdowych i miejscach, gdzie można wykonać test – podaje Financial Times.


Branża lotnicza uważa, że należy jak najszybciej wprowadzić wspólne reguły i standardy bezpieczeństwa sanitarnego, dzięki którym świat wróci do masowych powietrznych podróży. Obecnie problemem są m. in. różne formy i języki zaświadczeń o wynikach testów na koronawirusa.


Dzięki Travel Pass możliwa będzie weryfikacja negatywnego wyniku testu w aplikacji, która wygeneruje kod QR potwierdzający możliwość wejścia na pokład samolotu i przekraczania granic. Aplikacja ma także łączyć się z elektroniczną kopią paszportu, dzięki czemu weryfikacja będzie pewna i bezpieczna.


Travel Pass w pierwszej kolejności będzie testowany przez przewoźników International Airlines Group (IAG), więc m. in. British Airways, Iberię i Aer Lingus. 

 

Aplikacja współtworzona przez IATA to jednak nie jedyny tego rodzaju projekt – fundacja The Commons Project i Światowe Forum Ekonomiczne pracuje nad CommonPass, która miałaby działać podobnie do Travel Pass. Prace nad tą aplikacją są bardziej zaawansowane – według autorów ruszy ona już w grudniu 2020 i trafi do testów, do których na razie zgłosiły się United Airlines, Lufthansa, Virgin Atlantic, Swiss International oraz JetBlue. CommonPass podobno wzbudził także zainteresowanie branży hotelarskiej i reprezentujących inne środki transportu.

 

CommonPass czy Travel Pass, nazywane „paszportem immunologicznym” lub „koronapaszportem”, mogą w niedalekiej przyszłości być wygodnym, ale także obowiązkowym sposobem udowodnienia zaszczepienia się na koronawirusa lub uzyskania negatywnego wyniku testu. Informacje o aplikacjach pojawiają się wraz z pierwszymi zapowiedziami przewoźników, o obowiązku wykonania szczepienia przed wejściem na pokład i podróżą.

Aplikacja Covid IATA

Jak mądrze podróżować w 2021

Jak mądrze podróżować w 2021

Jak mądrze podróżować w 2021 roku?

 

Staraj się być na bieżąco. Sytuacja związana z pandemią zmienia się bardzo dynamicznie. Warto śledzić stronę Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie zebrane są wszystkie informacje dotyczące ograniczeń w podróżach w danym państwie. Nowe zasady i ograniczenia są wprowadzane czasami na ostatnią chwilę.

Zdarzały się sytuacje, że nawet na kilka godzin przed wejściem w życie. Dobrze planujcie, monitorujcie sytuację, a unikniecie zbędnych kosztów i nerwów.

 

Sprawdzaj zasady wjazdu do danego kraju. Te obostrzenia również potrafią szybko się zmieniać. Jednym z wiarygodnych źródeł informacji mogą być strony ministerstwa zdrowia w danym państwie. Większość publikuje, jakie warunki trzeba spełnić, by wjechać na teren ich kraju. Niech będzie to wypełnienie formularza on-line, wygenerowanie kodu QR, obowiązkowe ubezpieczenie czy konieczność przedstawienia negatywnego wyniku testu przed wejściem na pokład. Niektóre linie lotnicze obecnie wymagają od pasażerów, by okazać taki wynik przed wejściem na pokład.

Miej plan B. By wrócić do domu lub ewentualnie przeczekać tam, gdzie poniósł Cię los. Wiąże się to także z tym, by mieć odłożoną gotówkę, jeśli trzeba będzie kupić nowy bilet lotniczy lub zamieszkać gdzieś na kilka dni (lub tygodni).

 

Rezerwuj z możliwością zwrotu lub zmiany. Wielu z nas przekonało się w zeszłym roku o tym, że noclegi warto rezerwować z opcją bezpłatnego zwrotu. Starajmy się być jak najbardziej elastyczni, nasze plany mogą ulec zmianie w ostatniej chwili, niezależnie od nas. Być może zapłacimy więcej za nocleg, ale w razie czego będziemy mogli uzyskać pełny zwrot środków. Podobnie warto zwrócić uwagę na możliwość zwrotu lub zmiany daty podczas zakupu biletów lotniczych. Tradycyjni przewoźnicy, np. KLM, Lufthansa, LOT czy Emirates oferuj swoim pasażerom bezpłatną możliwość zmiany daty wylotu. Podobnie postąpił także Ryanair. W promocyjnej cenie Wizz Air oferuje  usługę WIZZ Flex, dzięki której można bezpłatnie zmienić datę podróży, uiszczając potem jedynie różnicę w cenie biletu.

Wykup odpowiednie ubezpieczenie. Nigdy nie ruszajcie się nigdzie bez ubezpieczenia, nawet jeśli w danym kraju wystarczyłaby karta EKUZ. Niektóre państwa już teraz wymagają od podróżujących takiego ubezpieczenia, które pokrywa koszty związane z ewentualnym zachorowaniem na koronawirusa. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na wysokość kosztów leczenia – w niektórych krajach opieka zdrowotna jest dużo droższa niż u nas.

 

Podróżuj na ostatnią chwilę… W obecnej sytuacji, kiedy większość państw jest zamknięta lub wymaga kwarantanny po przylocie, ciężko przewidzieć, co wydarzy się za pół roku. Elastyczne podejście do tematu może bardzo ułatwić zaplanowanie jakiegokolwiek wyjazdu. Warto wypatrywać okazji i promocji w linaich lotniczych czy u organizatorów turystcznych.


Postaw na Polskę. Polska ma tak wiele do zaoferowania! Czy wiecie, że mamy własną pustynię, wygasłe wulkany i kolorowe jeziora? Mamy też malownicze jeziora do żeglowania, rzeki idealne na kajaki, kilometry piaszczystych plaż i zapierające dech góry. Możemy przenocować w domkach na drzewie, barkach na rzece, w wiatraku i domku na jeziorze. Niezwykłe miejsca możemy znaleźć tak naprawdę tuż za rogiem.

 

Jak mądrze podróżować w 2021

Co można zabrać do samolotu

Co można zabrać do samolotu

Wybierając się w podróż samolotem, musisz przemyśleć, jak się spakować. Problemu najczęściej nie stanowi bagaż rejestrowany, gdyż możesz przewieźć w nim niemal wszystko (wyjątkiem będą głównie substancje wybuchowe i łatwopalne oraz chemiczne i toksyczne). Inaczej sprawa wygląda z bagażem podręcznym, czyli kabinowym. Ten obwarowany jest mnóstwem zakazów i warunków, jakie trzeba spełnić. Przedstawiamy kompletny przewodnik, który pomoże Ci spakować podręczną walizkę. Sprawdź, co możesz wnieść na pokład samolotu i jakich zasad musisz przestrzegać.

 

Rozmiary bagażu podręcznego
Wiele osób korzysta z usług tanich linii lotniczych, które pobierają względnie wysokie opłaty za bagaż rejestrowany. Z tego powodu podróżujący często na cały wyjazd pakują się do jednej walizki podręcznej. Nie jest to zadanie trudne, oczywiście pod warunkiem, że nie wylatujemy na długo. Niemniej wymaga to od nas pewnej gimnastyki.
Każda linia lotnicza dokładnie określa, jakie maksymalnie wymiary może mieć wnoszona na pokład samolotu walizka. Najczęściej bagaż podręczny ograniczony jest do jednej lub dwóch sztuk, z których ta druga może przyjąć rozmiary damskiej torebki, plecaka na laptopa czy teczki. Jeśli więc poważnie myślimy o spakowaniu się do bagażu kabinowego, mamy do dyspozycji zaledwie jedną walizkę. Rozmiary bagażu podręcznego różnią się w zależności od przewoźnika. Można jednak przyjąć, że średnio walizka kabinowa nie powinna przekraczać 50 – 60 centymetrów wysokości, 40 – 45 centymetrów szerokości i 20 – 25 centymetrów głębokości. Jej waga powinna wynosić maksymalnie 8 – 10 kilogramów.

 

Bagaż podręczny – indeks przedmiotów zakazanych oraz dozwolonych
Wszystkie linie lotnicze bez wyjątku kategorycznie zakazują wnoszenia na pokład samolotu określonych przedmiotów. Spowodowane jest to zasadami bezpieczeństwa, których przestrzeganie minimalizuje ryzyko wypadków. Do samolotu – ani w bagażu kabinowym, ani w rejestrowanym – nie wniesiesz materiałów wybuchowych i łatwopalnych, a także niebezpiecznych substancji chemicznych i toksycznych.

Wybrane przedmioty, które można przewozić w bagażu podręcznym
• Sprzęt elektroniczny: telefon komórkowy, laptop, aparat fotograficzny, kamera
• Szpilki
• Aparat do mierzenia ciśnienia, glukometr
• Cukierki, ciastka, chipsy, ciasta
• Czajnik bezprzewodowy
• Dekoder TV, konsola do gier
• Figurki pamiątkowe i święte
• Małe instrumenty, struny
• Lokówka, suszarka, prostownica (stałe źródło prądu)
• Lornetka
• Obrazy
• Pokarm dla małego dziecka (mleko, sok)
• Alkohol kupiony po kontroli bezpieczeństwa
• Naczynia, garnki, szklanki
• Pusty termos, butelka (piersiówka)
• Konserwy mięsne, zupki/kisiele/sosy w postaci sproszkowanej
• Żarówki
 

Wybrane przedmioty, których NIE można przewozić w bagażu podręcznym
• Areozole, farby pod postacią areozolu
• Brzytwy, niezabezpieczone ostrza, golarki czy żyletki.
• Napoje kupione przed kontrolą bezpieczeństwa w pojemnikach większych niż 100 ml
• Przedmioty z ostrymi zakończeniami np. czekany i szpikulce do lodu, druty i szydełka, korkociągi, nożyczki z ostrzem powyżej 6 cm, scyzoryki, skalpele, rzutki, strzały, parasolki ze szpicem. Agrafki podlegają indywidualnej ocenie podczas kontroli.
• Narzędzia/części, wypełnione wcześniej paliwem
• Noże otwierające się automatycznie, noże sprężynowe; noże z ostrzem powyżej 6 cm, także te o charakterze obrzędowym
• Narzędzia z ostrymi krawędziami np. wiertarki; narzędzia typu multitool
• Detonatory, zapalniki i bezpieczniki; dynamit
• Materiały pirotechniczne, także te o charakterze zabawki np. kapiszony, fajerwerki, race i wyrzutnie, petardy, proch, imitacje materiałów wybuchowych; podpałki
• Duże ilości gazu (tlen, butan, propan), pojemniki z gazem
• Materiały wybuchowe: miny; granaty
• Łatwopalne ciecze np. benzyna; paliwo w płynie
• Napoje alkoholowe osiągające moc powyżej 70 proc. objętości
• Zwykłe zapałki i zapalniczki
• Rozpuszczalnik do farb, terpentyna
• Gaz łzawiący, gaz pieprzowy
• Gaśnice
• Materiały korozyjne i wybielające
• Substancje radioaktywne
• Materiały zakaźne (zainfekowana substancja)
• Sprężone gazy
• Trucizny
• Broń (w tym także jej imitacja), amunicja, kajdanki; różnego rodzaju broń używana w sztukach walki
• Przedmioty służące do uboju zwierząt
• Kijki do marszu i wspinaczki, kije narciarskie
• Łyżwy; raki; czekany
• Pałki
• Topory i siekiery, tasaki
• Paralizatory elektryczne
• Kije bilardowe, do golfa, do snookera, do hokeja, do gry w baseball, do krykieta
• Butle płetwonurka
• Deskorolki
• Wędki; wiosła
• Naboje gazowe do lokówki
• Linki stalowe, pasy mocujące

 

Wybrane przedmioty, których przewóz na pokładzie samolotu podlega ograniczeniom lub jest warunkowy
• Baterie litowo-jonowe do 160 Wh używane do urządzeń elektronicznych - maksymalnie dwie baterie zapasowe mogą być przewożone przez jedną osobę, tylko w bagażu podręcznym i za wcześniejszym pozwoleniem linii lotniczych.
• Laska do wspierania się - tylko bez ostrych krawędzi
• Lokówka z węglowodorem w postaci gazowej - tylko jedna sztuka odpowiednio zabezpieczona. Nie można używać jej w samolocie.
• Liquid do elektronicznego papierosa - podlega przepisom o wnoszeniu płynów na pokład samolotu.
• Papierosy podlegają ograniczeniom celnym - do 800 sztuk na terenie Unii Europejskiej.
• Żywność o konsystencji płynnej lub półpłynnej - podlega przepisom o wnoszeniu płynów na pokład samolotu.
• Żywność o konsystencji stałej - podlega przepisom celnym.
• Leki niezbędne w podróży - do osobnego okazania przy kontroli.
• Alkohol kupiony poza lotniskiem, przed kontrolą bezpieczeństwa - podlega przepisom o wnoszeniu płynów na pokład samolotu i przepisom celnym.
• Kosmetyki o konsystencji płynnej lub półpłynnej (maskary, fluidy, kremy, mleczka, perfumy, dezodoranty, pasty do zębów, błyszczyki, mydła, żele pod prysznic) - podlegają przepisom o wnoszeniu płynów na pokład samolotu.
• Pies przewodnik - musi być odpowiednio wcześniej zgłoszony przewoźnikowi.

Płyny w bagażu podręcznym
Jednym z najważniejszych obostrzeń dotyczących bagażu podręcznego w samolocie są zasady przewozu płynów. Najczęściej na pokład można wnieść łącznie jeden litr substancji ciekłych, pod warunkiem, że znajdują się one w pojemnikach o objętości nieprzekraczającej 100 mililitrów. Wszystkie powinny zostać umieszczone w przezroczystej, szczelnie zamkniętej torebce. W tym celu używa się woreczków strunowych. Zazwyczaj podczas kontroli bezpieczeństwa pracownicy lotnisk proszą o wyjęcie z bagażu opakowania z płynami i przedstawienie go osobno.

Lekarstwa w bagażu podręcznym
Pamiętaj, że powyższe przepisy dotyczą wszystkich rodzajów płynów. W ten sposób musisz przewozić więc zarówno kosmetyki, jak i ewentualne produkty spożywcze. Wyjątkiem mogą być lekarstwa niezbędne pasażerowi podczas lotu. W takim przypadku należy zgłosić je podczas kontroli, co upoważni nas do wniesienia na pokład płynu w pojemniku, którego objętość przekracza 100 mililitrów. Dotyczy to również leków na receptę. Warunkiem przewozu takich produktów jest zgłoszenie ich pracownikom kontroli, najlepiej razem z zaświadczeniem od lekarza. Artykułów medycznych nie trzeba umieszczać w przezroczystych torebkach.

Jedzenie i picie w bagażu podręcznym
Napoje zakupione poza lotniskiem można wnieść na pokład pod warunkiem umieszczenia ich w 100-mililitrowych pojemnikach. Powiedzmy sobie szczerze: nie jest to najwygodniejszy sposób spożywania trunków, zwłaszcza jeśli przezroczystą torebkę musimy przeznaczyć na kosmetyki. Znacznie lepszym pomysłem jest więc kupowanie picia na pokładzie samolotu lub tuż przed wejściem do niego. Napoje nabyte w sklepach bezcłowych nie podlegają ograniczeniom – często w ramach bagażu podręcznego przysługuje nam dodatkowa reklamówka na zakupy dokonane w hali odlotów. Znacznie łatwiej jest do samolotu wnieść coś do jedzenia. Wątpliwości nie wzbudzą kanapki, zupki chińskie czy paczki chrupek i ciastek. Lepiej unikać przewożenia produktów o półpłynnej konsystencji – kremy, sery topione, masła orzechowe czy pasztety na jednym lotnisku nie zwrócą niczyjej uwagi, na innym zostaną z naszego bagażu usunięte. Na terenie Unii Europejskiej możesz w walizce kabinowej transportować także owoce, warzywa, kiełbasy, sery żółte czy wędliny, lecz są to produkty, których w większości nie można wwozić na przykład do Stanów Zjednoczonych czy Australii.

Alkohol w bagażu podręcznym
Nieco inne zasady niż zwykłych napojów dotyczą alkoholu – zakupiony na lotnisku może być wniesiony na pokład, lecz nie może być w samolocie spożywany. Na czas lotu musi zostać umieszczony w szczelnej siatce. Maksymalna zawartość alkoholu w transportowanym napoju może wynieść 70 procent. To, ile go przewieziemy, zależy od kraju, do którego się udajemy. Na terenie Unii Europejskiej będzie to aż dziesięć litrów wódki, poza jej granicami tylko jeden. Ani kropli nie będą tolerowały jednak na przykład niektóre państwa muzułmańskie.


Urządzenia elektryczne w bagażu podręcznym
Pakując walizkę kabinową, możesz spokojnie wypełnić ją sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Takie urządzenia jak laptopy, aparaty fotograficzne, kamery, telefony i odtwarzacze dobrze jest mieć pod ręką, gdyż są przy nas bezpieczniejsze niż w luku bagażowym. Co więcej, na pokładzie możesz bez obaw z nich korzystać w trybie samolotowym.

Akcesoria dziecięce w bagażu podręcznym
Przewoźnicy nieco mniej restrykcyjnie niż do innych podchodzą do osób podróżujących z małymi dziećmi. Te – jak wiadomo – mają duże potrzeby i rządzą się własnymi prawami. Dlatego, jeżeli zabierasz do samolotu swoją pociechę, najczęściej dostaniesz pozwolenie na wniesienie na pokład dodatkowego pojemnika z mlekiem czy sokiem, a być może nawet dodatkowej torby o  niewielkich rozmiarach. Niektóre linie lotnicze zgadzają się również na przewóz wózka dziecięcego bądź nosidełka na pokładzie.
Wbrew powszechnej opinii bagaż podręczny to szeroka gama możliwości. Są co prawda całe grupy przedmiotów, których w nim nie umieścimy, oraz takie, które możemy zabrać tylko w ograniczonych ilościach, lecz kabinowa walizka to najczęściej wszystko, czego nam trzeba. Jest wliczona w cenę biletu, a zmieścimy w niej właściwie cały bagaż potrzebny nam podczas krótkiego pobytu w wakacyjnym kurorcie – łącznie z odzieżą, kosmetykami i elektroniką. Dla podróżujących z większym rozmachem zawsze jest opcja dużego bagażu rejestrowanego, więc nic Cię nie powstrzyma przed podróżą.

Co można zabrać do samolotu

1
z   1
Proszę czekać ...